Malá recenze na komiks ALOIS NEBEL (díl 2)

03.03.2023

Alois Nebel, kreslená románová trilogie z pera Jaroslava Rudiše a obraz dokonalého grafického umění Jaromíra 99. Kniha, která čtenáři předloží život v jeho bezprostřední surovosti, ale také komičnosti. V hlavní roli se čtenáři představí Alois Nebel, narozený ve znamení Vah roku 1948 – ve velice stěžejním roku pro chápání životního příběhu hlavní postavy. Alois žije celý život u dráhy, stejně jako jeho příbuzní. Sbírá jízdní řády, pije pivo a občas vidí v mlze to, co jiní nevidí. Naposledy pracoval jako výpravčí ve stanici Bílý Potok. Pak mu vlaky, projíždějící napříč celým stoletím, zatemnily mysl. Toto krátké, avšak výstižné shrnutí může leckterého čtenáře k otevření knihy přesvědčit, někoho může odradit. Nebojte se mlhy, vážení čtenáři. Kdekdo se v mlze ztratí, kdekdo se mlhy bojí, ale mlha je nedílnou součástí našeho života a stejně jako mraky – každá mlha někde začíná a někde končí. Nebela tato mlha dovede sice do ústavu pro duševně choré, ale zároveň na konci mlhy najde světlo, vyjde z ní (snad) posílen a nalezne nový smysl, který mu doposavad dávaly pouze jízdní řády. Zároveň se jedná se o příběh, jenž obsáhne všechny typy postav, jaké si jen čtenář dokáže představit. Záleží však pouze na vás, jaké postavy chcete v příběhu hledat. Výpravná dějová linka dostává každou další obrázkovou stranou rychlý spád, s mrknutím oka zjistíte, že jste na konci knihy. Propletení příběhů dvou zásadních postav románu nabírá nekonečné obrátky, zkrátka, nemůžete se zastavit, přestáváte vařit, plnit ostatní domácí úkony a v krajním případě, tedy v mém, přestáváte dýchat. A řekněme si upřímně: Koho z nás neokouzlilo jako Nebela Hlavní nádraží? A kdo je ona záhadná druhá postava? O co se celý život snaží? Proč nemluví? To už budete muset zjistit sami. Pokuste si po přečtení položit tyto otázky a začněte snít. Sněte s Nebelem o mlze, o jízdních řádech, o nových přátelstvích… Knihu si můžete vypůjčit díky obrovské ochotě naší paní knihovnice u nás v knihovně, proto neváhejte a utíkejte pro ni! Věřte mi, nebudete litovat.

A pamatujte: "Sny jsou jako lodě. Sny jsou nepotopitelný."

P. S.: Kdyby se vám přece jen nechtělo číst, Alois Nebel existuje i jako vynikající film.

Tak snad brzy na přečtenou!